Pagina principală |  Articole |  Știri |  Resurse |  Condiții |  Servicii angajatori |  Contact Duminică, 25 iunie 2017
 Imobiliare  | Auto  | Turism  | Prieteni  | Bancuri  | Știri  | Culinare  | Coduri poștale  | Financiare  | Meteo  | Calendar  | Contabilitate 

Articole

Relatiile publice, un domeniu deficitar in Romania

Autor: Dana Puscoci

         Targul de Relatii Publice, PR-ide(a), desfasurat in perioada 27 - 29 septembrie la World Trade Center Bucuresti a demonstrat un fapt deja stiut de catre piata de specialitate si anume ca Romania inca duce lipsa de specialisti in acest domeniu.
         
         Prezenta aproape inexistenta a companiilor de p.r. la acest targ si dezinteresul manifestat de putinii profesionisti ai domeniului nu fac decat sa ne confirme faptul ca relatiile publice in Romania mai au de parcurs un drum lung pana a atinge nivelul de profesionalism din occident.
         
         Targul, o idee demna de laudat dealtfel, organizat de catre agentia de relatii publice Mini Blue, a avut ca scop oferirea unei imagini asupra pietei si a activitatilor de relatii publice, reunirea sub acelasi acoperis a companiilor si departamentelor de relatii publice din Bucuresti si din tara, a clientilor acestora si a studentilor de la facultatile de profil.
         Fiind un domeniu relativ nou, dezvoltat in Romania dupa ’89 incoace, relatiile publice (public relations in engleza) sunt confundate adesea cu relatiile cu publicul. Specialistii in relatii publice se ocupa de comunicarea unei institutii/companii cu publicul si cu clientii acesteia, de imaginea pe care insitutia respectiva si-o creeaza in exterior, dar si de relatiile din interiorul companiei.
         
         Astfel, p.r.- istii desfasoara activitati de cercetare a pietei, de obtinere de informatii despre opinia publica, de elaborare a mesajelor catre publicurile tinta sau catre mass-media (comunicate de presa, declaratii, replici sau discursuri ale unor persoane marcante din cadrul institutiei/companiei), de mentinere a relatiilor cu mass-media, de consiliere a echipei de conducere cu privire la politica de imagine ce trebuie urmata, de organizare de evenimente (conferinte de presa, inaugurari, concursuri etc). Practic, specialistul de p.r. reprezinta imaginea companiei respective in exterior.
         
         In ceea ce priveste relatiile cu publicul, acestea reprezinta o activitate in care contactul se realizeaza fata in fata cu publicul larg, sau cu anumiti reprezentanti ai acestuia. De exemplu, activitatea de secretariat este una de relatii cu publicul. In general, acest gen de relatii sunt oferite de catre servicii specializate din cadrul unei companii, care poarta diverse denumiri: biroul de informare, biroul de relatii cu publicul sau secretariatul.
         
         In prezent, tot mai multe universitati au inclus in programa de studii universitare si post-universitare domeniul relatiilor publice. Astfel, printre facultatile care anul acesta au oferit programe de master se numara Facultatea de Comunicare si Relatii Publice „David Ogilvy” din cadrul Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative (SNSPA), Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii si Facultatea de Litere, ambele din cadrul Universitatii Bucuresti si Academia de Studii Economice (ASE).
         
         Cu toate ca exista o Asociatie a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP), ce numara 160 de membri, Romania nu are un cod deontologic al acestei profesii. Codul dupa care se ghideaza oamenii de p.r. este imprumutat din afara (Codul Atena, Codul Lisabona) si are caracter orientativ.
         
         Potrivit vicepresedintelui ARRP, Gabriel Paslaru, prezent la PR-ide(a), „Asociatia Profesionistilor in Relatii Publice isi propune sa creeze in Romania aceleasi standarde profesionale compatibile cu cele internationale”.



Sursa:


Data postării: 03.10.2005
Vizualizări: 8.425

Înapoi la articole



Publicitate pe acest site
Copyright ©2002-2017 Pandora Impex SRL.