Pagina principală |  Articole |  Știri |  Resurse |  Condiții |  Servicii angajatori |  Contact Joi, 17 august 2017
 Imobiliare  | Auto  | Turism  | Prieteni  | Bancuri  | Știri  | Culinare  | Coduri poștale  | Financiare  | Meteo  | Calendar  | Contabilitate 

Articole

Ziarele sunt invadate de oferte de locuri de munca, dar nu toate garanteaza seriozitate - Interviu cu Luiza Petrica, HR specialist, MANPOWER Romania

Autor: Dana Puscoci

         Spuneti-ne ce avantaje au cei care apeleaza la o agentie de recrutare personal, atat din punctul de vedere al persoanelor fizice, cat si al companiilor?
          Pentru persoanele fizice, pentru candidati este un mare avantaj, in primul rand, din punctul de vedere al seriozitatii pe care o ofera o agentie de recrutare. Persoanele interesate au sansa sa-si gaseasca un loc de munca si sa evite anumite aspecte neplacute care ar putea sa apara daca acestia isi cauta in mod direct. Ma refer aici la faptul ca ziarele sunt invadate de regula de oferte de locuri de munca, dar nu toate garanteaza seriozitate. O firma de recrutare isi rezerva dreptul de a selecta companiile cu care lucreaza si de a oferi candidatilor toate informatiile despre aceasta. Un alt avantaj ar fi si pentru cei care au deja un loc de munca si vor sa-l schimbe, dar nu au timp suficient sa caute, sa cerceteze piata locurilor de munca: acestia isi depun candidatura in baza de date a unei agentii de recrutare si au astfel sansa sa li se faca propuneri periodic si sa-si gaseasca mai usor un loc de munca.
          Alt avantaj ar fi si posibilitatea unei agentii de recrutare de a face si alte propuneri de locuri de munca unui candidat daca o astfel de propunere nu se concretizeaza. Acesta ramane in baza de date pentru propuneri viitoare. In ceea ce priveste avantajele unei companii care apeleaza la o agentie de recrutare, acestea tin de calitatea candidatilor prezentati si de rapiditatea prezentarii unor candidati valabili. Companiile de recrutare vor oameni buni, de calitate si repede. Acestea sunt principalele motive pentru care apeleaza la firmele de recrutare.
          Li se percepe o anumita taxa celor care depun cv-urile la dumneavoastra?
          Nu, pentru persoanele fizice nu se percepe absolut nici o taxa. Orice persoana, indiferent de postul solicitat, poate veni si aplica la Manpower fara a achita in schimb vreo taxa. Avantajul companiei noastre este acela ca este deschisa tuturor categoriilor de candidati, nu are o restrictie, nu merge pe un anumit segment de piata. Deci, muncitori, someri, studenti, proaspeti absolventi, oameni care ocupa o pozitie de middle management si tind spre o pozitie de top au sansa sa-si gaseasca un loc de munca prin Manpower Romania.
          Care este categoria care apeleaza cel mai des la serviciile agentiei?
          Nu pot spune ca exista o categorie care apeleaza mai des decat alta la serviciile noastre, toate categoriile apeleaza in egala masura, insa trebuie privite putin diferentiat. De exemplu: un student isi cauta un job pe perioada verii sau un part-time in timpul anului universitar, un somer isi cauta un job care sa ii confere o anumita siguranta.
          Domeniul joburilor part-time este destul de putin acoperit pe piata romaneasca. De ce credeti ca se intampla acest lucru?
          Intr-adevar, pentru joburile part-time avem solicitari mai putine. Companiile cauta, de regula, persoane capabile sa urmeze un program de 8 ore/ zilnic, eventual cu disponibilitate pentru efectuarea de ore suplimentare si pentru lucrul in ture.
          Cum functioneaza sistemul agentiei? Care sunt etapele parcurse in vederea obtinerii jobului potrivit pentru o anumita persoana?
          In primul rand, persoana interesata de un loc de munca trebuie sa aplice la noi urmarind canalele binecunoscute ( e-mail, fax, site, direct la sediul agentiei), apoi in cadrul unei discutii, un responsabil Resurse Umane incearca identificarea profilului persoanei respective, tipul de companie unde ar dori sa lucreze aceasta, ce anume o motiveaza, ce nu o motiveaza etc. Sunt multe persoane care nu stiu de fapt ce-si doresc ca loc de munca. Discutia cu un responsabil RU ii ajuta foarte mult sa clarifice acest lucru. Urmeaza introducerea intr-o baza de date electronica, unde candidatii sunt inregistrati cu pozitia sau pozitiile solicitate. Apoi, periodic, li se fac propuneri de locuri de munca.
          Are loc un interviu inainte de interviul propriu-zis, cu angajatorul?
          Bineinteles, toate interviurile pana la validarea unei liste finale de candidati sunt sustinute in agentie. In urma etapelor de interviu si a testelor sustinute, urmeaza o evaluare a candidatilor selectati si prezentarea acestora la angajator. Este vorba de interviuri situationale de identificare a skills-urilor, a motivatiei persoanei respective, apoi de aplicarea diferitelor teste, de la teste de personalitate, pana la teste de validare a unor abilitati practice (calculator, limbi straine etc). Toate acestea au ca scop selectia celor mai buni candidati care vor fi prezentati ulterior pe un short-list angajatorului.
          Care sunt cele mai solicitate joburi, atat din partea candidatilor, cat si din partea companiilor?
          Trebuie sa privim lucrurile diferentiat, pentru ca depinde foarte mult de segmentul caruia ne adresam. Spre exemplu, pentru muncitori, solicitarile sunt din sfera companiilor cu activitate de productie sau de logistica. Astfel, sunt job-uri pe etichetare, ambalare manuala, manipulare marfuri, apoi sunt joburile calificate: stivuitorist, motostivuitorist. In segmentul proaspetilor absolventi aveam posturile din domeniul vanzarilor, al marketingului, al resurselor umane, IT-ului si inginerie.
          In opinia mea, cele mai solicitate sunt joburile din domeniul vanzarilor, resurselor umane, marketingului. Daca ne referim la segmentul persoanelor ajunse la o anumita varsta care vor sa inainteze in posturi de conducere, de asemenea, predomina marketing - vanzari, apoi logistica si ingineri.
         Avem deschidere fata de toate tipurile de companii. Clientii nostri sunt, in primul rand, companiile din domeniul bunurilor de larg consum, logistica, productie, automatizari , inginerie, dar si telecomunicatii , marketing etc.
         
         Piata locurilor de munca se schimba de la an la an
         
          Exista domenii pe care nu le acoperiti?
          Manpower incearca sa acopere cat mai multe domenii de activitate. Exista insa domenii pentru care nu avem foarte multe solicitari. De exemplu, domeniul jurnalistic. Un alt domeniu unde nu sunt foarte multe solicitari este cel juridic. Nu avem multe solicitari pentru avocati. Este o casta inchisa dar, o data cu venirea in Romania a unor cabinete internationale de avocatura, sunt convinsa ca si aceasta piata va cunoaste o dezvoltare mai mare.
          Dar piata se schimba de la an la an, un domeniu care nu are acum solicitari, poate avea foarte multe anul viitor. Deja au luat avans mai multe domenii. Au inceput sa castige teren logistica, resursele umane, apoi relatiile publice, publicitatea etc. De altfel, discutia pe care o avem cu persoanele care vin la agentie sa-si depuna candidatura are rolul de a fi onesta, de a le spune exact ce le poate oferi o companie de recrutare, de a le spune cum merge piata pentru a-si face o imagine clara asupra oportunitatilor de care pot beneficia.
          Ce asteptari au candidatii de la viitorul loc de munca?
          Seriozitate, in primul rand, apoi vor un loc de munca stabil, unde sa se poata dezvolta profesional, sa aiba sansa sa castige mai bine. Recunoasterea valorii personale si profesionale este foarte importanta. Vin persoane care spun ca vor sa-si schimbe locul de munca tocmai pentru ca acesta nu le mai ofera satisfactie si vor mai mult. Cred ca aceasta este una dintre asteptarile cele mai importante: sa li se recunoasca valoarea, sa li se recunoasca potentialul si sa li se ofere mai mult.
          Ce le recomandati celor care doresc sa-si schimbe locul de munca, eventual pe un alt domeniu, total diferit fata de ceea ce faceau inainte?
          Noi incurajam si apreciem oamenii care vor sa schimbe locul de munca. Stiu ca poate fi greu pentru cei ajunsi la o anumita varsta. Pentru tineri este mai usor, apoi oamenii incep sa tina mai mult la stabilitate, intervine o anumita teama de schimbare.
          Cum reactioneaza angajatorii fata de aceste persoane, tinand cont de faptul ca au lucrat intr-un anumit domeniu o perioada , iar apoi se reprofileaza si poate lucreaza intr-un domeniu cu totul nou pentru ei?
          In ultimul timp, si asta ma bucura foarte mult, nu mai primeaza experienta. Aceasta este foarte importanta, intr-adevar, insa cel mai important lucru este atitudinea pe care o arata persoana respectiva. Daca angajatorul simte in candidatul respectiv o persoana cu potential, care aduce un plus de valoare, chiar daca nu are mare experienta in domeniul respectiv, este dispus sa-i dea o sansa. Si pentru un om de resurse umane cea mai mare satisfactie este aceasta: sa vada cum candidatul propus isi gaseste exact locul de munca potrivit.
         
         CV-ul este prima carte de vizita
         
          In ce masura stiu candidatii sa-si redacteze CV-ul? Ati avut si persoane care au venit si au spus „eu nu stiu sa-mi fac CV-ul, am nevoie de ajutor”?
          Au fost persoane si sunt persoane care nu stiu sa faca un CV. Asta nu inseamna ca refuzam CV-ul respectiv, ci incercam sa ii sfatuim sa il faca asa cum trebuie. De obicei, oamenii omit sa se puna in valoare, uita ca CV-ul este prima carte de vizita, prima impresie pe care o lasa despre sine. Si, in acest sens, le aratam sa puna in valoare ceea ce de fapt au facut sau ceea ce ii reprezinta. Sunt tineri absolventi care de obicei nu stiu sa faca un CV, ei spun „nu stiu sa fac nimic, n-am mai lucrat nicaieri pana acum, ce sa scriu in CV ?”, si atunci stam de vorba cu ei, le explicam cum trebuie intocmit un Cv. Cu siguranta au facut stagii, au facut parte dintr-o organizatie studenteasca, au paticipat la reuniuni sau au facut anumite lucrari .Toate lucrurile acestea trebuie prezentate intr-un CV. Daca este vorba despre o persoana cu un bagaj mai mare de experienta in spate, atunci, pe langa experienta propriu-zisa de la fiecare loc de munca, prezentarea responsabilitatilor jobului, un loc important il au si realizarile. Acest lucru ii arata angajatorului ca acea persoana stie sa autoaprecieze ce a facut bine ,stie unde se afla si unde vrea sa ajunga.
          Ce sfaturi aveti pentru cei care merg la interviu direct cu angajatorul, fara a apela la o agentie de recrutare?
          Acelasi lucru ca si celor care vin direct la noi. Sa se prezinte foarte bine, sa priveasca cu atentie fiecare etapa de la trimiterea CV-ului si realizarea interviului, pana la tinuta pe care o au in timpul interviului, atitudinea si aspectele care tin de limbajul non-verbal si la care de obicei nu prea suntem atenti. Si, in plus, un alt aspect important este onestitatea. Daca o persoana si-a propus sa minta, de fapt, nu se minte decat pe el, pentru ca cel din fata sa isi va da seama.
          Cat de importanta este prima impresie?
          Este extrem de importanta. Din ce in ce mai multi angajatori apreciaza dincolo de experienta si de celelalte lucruri care sunt mentionate in cerintele unui post, oamenii cu atitudine. Un om sigur pe el, un om cu o atitudine deschisa, de „can do”, se simte de la prima impresie. In fond, un interviu este o modalitate prin care persoana respectiva se face cunoscuta si conteaza foarte mult ce imagine vindem. Conteaza si tinuta, ea nu trebuie sa fie nici intr-o extrema, nici in cealalta, nici foarte degajata, foarte personala, nici foarte sobra. Trebuie sa fie lejera si neutra, sa nu spuna ceva negativ despre persoana respectiva. Conteaza mult si privirea, contactul vizual trebuie sa fie direct. Si cred ca oamenii care ni se adreseaza tin cont de toate aceste aspecte, de sfaturile pe care le dam.



Sursa:


Data postării: 12.09.2005
Vizualizări: 9.813

Înapoi la articole



Publicitate pe acest site
Copyright ©2002-2017 Pandora Impex SRL.